روش پایان بندی در داستان های مثنوی

پایان نامه
چکیده

چکیده: روایت شناسی علمی است که به کلیّت و ساختار متن توجه می کند. این مطالعات در بررسی همه جانبه، پژوهش های معنی شناختی را در کنار پژوهش های زیباشناختی در نظر می گیرد. پیوستگی و تناسب اجزای متن در عرصه ی نقد ادبی رونق فراوانی گرفته است. در این میان، پایان بندی روایت یکی از عناصر روایی است که جهت گیری نوینی به نقد ادبی داده است؛ به ویژه هنگامی که این عنصر روایی در تعامل با سایر عناصر همانند شخصیّت پردازی، گفت وگو و زاویه ی دید در نظر گرفته شود.در مثنوی معنوی پایان بندی های بسیار غریبی جلوه گر است که هربار با طرزی نو بر پژوهنده ی جویای ساختار نمایان گر می شود. این پایان-بندی های منحصر به فرد مولانا را، می توان با توجه به تداعی معانی، طرح، توجه به مخاطب-که در متون دیگر بی سابقه است- و چندآوابودن روایت تبیین کرد. در این پژوهش تلاش شده است ابتدا مفهوم پایان-بندی مورد تأمّل و بررسی قرار گیرد، سپس پایان داستان های هر دفتر با تکیه بر قصّه هایی که برجستگی بیشتری دارند، تحلیل و مورد درنگ واقع شود.

منابع مشابه

شیوه های پایان بندی در داستان های مثنوی

پایان بندی داستان، یکی از عناصری است که جهت گیری نوینی به نقد ادبی داده است. هنر داستان پردازی مولانا در میان شاعران و نوابغ ایرانی تقریباً بی نظیر است. شگردهای روایی در مثنوی، ساختار و محتوای این اثر سترگ را در هم تنیده است. یکی از شاخصه های زیبایی شناختی که در داستان های مثنوی چشمگیر است، همین شیوة پایان بندی است. در پژوهش حاضر، شیوه های پایان بندی در شش دفتر مثنوی بررسی شده و مواردی که برجستگ...

متن کامل

پایان ناتمام مثنوی مولوی

قلعه ذات الصور یا دز هوش ربا آخرین داستان مثنوی معنوی است. در این حکایت، پادشاهی سه پسر دارد. وقتی پسران عزم سیاحت می کنند، پادشاه آنان را پند می دهد که به قلعه هوش ربا نزدیک نشوند...

متن کامل

نقش تمثیل در داستان های مثنوی معنوی

تمثیل بخش اعظم منظومه های عرفانی ادبیات کهن را دربرمی گیرد که اکثر مآخذ آنها دین و اسطوره است. تمثیل، در داستان های مثنوی معنوی و حتی در غزلیّات مولانا، جایگاه والایی دارد. تمثیلی که در ادبیات مدّ نظر است، بیشتر حکایاتی در جهت توضیح و تفسیر اعتقادات اخلاقی و عرفانی است که نمونه ای از ادبیّات تعلیمی تخیّلی محسوب می شوند تا جاذبه بیشتری داشته باشند. در حقیقت، زبان و بیان مولانا بیشتر به شیوه تمثیل رم...

متن کامل

تحلیل سوررئالیستی داستان دقوقی در مثنوی مولوی

بررسی مؤلفه‌های مکتب سوررئالیسم حاکی از آن است که شباهت‌های بسیاری میان این مکتب با عرفان وجود دارد. داستان دقوقی در مثنوی مولانا (610 ق) یکی از مبهم‌ترین داستان‌های عرفانی است که قابلیت زیادی در مطابقه با مؤلفه‌های سوررئالیستی دارد. مؤلفه‌هایی چون اوتوماتیزم (خودنگاری)، حیرت، دیوانگی، جنون، خیال و... . نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که پویایی و حرکت سوررئالیست‌ها از سطح اشیاء به عمق برای کشف حق...

متن کامل

پایان ناتمام مثنوی مولوی

قلعه ذات الصور یا دز هوش ربا آخرین داستان مثنوی معنوی است. در این حکایت، پادشاهی سه پسر دارد. وقتی پسران عزم سیاحت می کنند، پادشاه آنان را پند می دهد که به قلعه هوش ربا نزدیک نشوند...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه بوعلی سینا - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023